Spørgsmål og svar vedr Fibia tilbud

Print Friendly, PDF & Email

Der har været flere grundejere som har skrevet til kontoret med yderligere spørgsmål. Disse spørgsmål og svar herpå kan læses herunder. Listen bliver løbende opdateret efterhånden som der kommer nye spørgsmål der ikke allerede besvares. 

Vi beklager at siden er noget lang, men det er for at få alle spørgsmål med til alles fordel

 

Skal jeg havde internet fra Fibia?

- Nej det erhelt frivilligt og hvis man ikke ønsker andet end det man har i dag, underlader man blot at gøre noget yderligere.

 

Skifter vi så også TV udbyder?

- Nej, grundejerforeningen har en særskildt aftale med Yousee om levering af TV. Fibia gav en pris, men den var betragteligt dyrere og derfor ikke interessant. Dette er KUN et tilbud om en ny internet udbyder.

 

Hvor bliver det første stik placeret?

- alle grundejere burde havde en lille hvid boks på væggen fra yousee siddende. Den er placeret meget tæt ved havedøren på væggen hvor trapperne er. Det er således her den første "boks" eller stikdåse vil være og det er blot et stik. Derefter, på samme måde som yousee, vil der blive leveret et moden med inkluderet WIFI.

 

Grundejerforeningen skriver bl. andet, at der vil være åbent for tilmelding i 2-3 uger. Hvilken dato udløber tilmeldingsfristen?

- sedlen er delt ud senest d. 4 dec 2017. 2-3 uger herefter tager vi en dialog med Fibia om hvor mange der er tilmeldt og derefter så melder vi noget ud. Det kommer lidt an på hvor tæt vi er på målet og det var nødvendigt at sætte en eller anden form for deadline.

 

I skrivelsen står der også: Betalingen starter først når alt kører, og man kan nå at opsige yousee, og dermed undgå dobbelt betaling for internet. 

 

Jeg går ud fra at dette betyder, at man først behøver at op sige abonnementet hos yousee, når det nye fibernet virker - er dette korrekt opfattet ?

- Betaling sker ikke før du som privatperson får leveret dit produkt. Ved tilmeldingen skal man ikke opgive betalingsinfo. Når vi i mål i løbet af de næste uger, så skal alt gravearbejde og installationsarbejde først i gang og det forventes at tage ca 6 mdr. I løbet af den tid vil der løbende komme information ud til alle i forhold til forventet opstart mm.

 

 

Når FIBIA ejer kablerne kan de jo på sigt selv fastsætte prisen. Er der nogen form for prisgaranti eller kan prisen blive skruet op nårsomhelst til hvadsomhelst ?

- Fibia ejer deres net og på samme måde som Yousee kan levere internet og regulere prisen frit, så kan Fibia også det. Man kan sige at fordelen for os er at vi vil have valgfrihed, da vi stadig har COAX nettet. Så hvis fibia nu synes de har lyst til at hæve priserne mere end hvad godt er, så kan man jo bare hoppe fra igen. Det er samtidig heller ikke mit indtryk at de ønsker at hæve priserne mere end alm prisindeks. Men som med Yousee så kan vi jo aldrig vide os 100% sikre.

 

Hvis prisen stiger og jeg derfor ønsker at vende tilbage til Yousee på bredbåndet, vil prisen så stige eller koster det en tilslutningsafgift ?
- Prisen på Yousee bredbånd er i dag deres markedspris fratrukket en foreningsrabat. Det vil også gælde hvis du en dag skulle få lyst til at skifte tilbage til Yousee. Det vides ikke hvorvidt Yousee opkræver et "oprettelsesgebyr", men Yousee kører ret ofte med introrabat uden oprettelsesgebyr og x mdr til reduceret pris for nye abonnenter. 


Jeg har spurgt hos YouSee og fået at vide at min YouSee boks og det at jeg kan tage min fulde Tv pakke med overalt godt kan lade sig gøre sammen med Fibias net.

- Fibia leverer alene et rent internetprodukt. Så når du kan "tage din yousee" med over alt, gælder det også her. Før i tiden var det kun på yousee bredbåndlinjer, men det er de gået væk fra, som du selv har fået info om fra Yousee


Jeg vidste ikke, hvad en webspeedmail er. Det ved jeg nu. Vi har en tdcmail - altså en @
mail.dk.

webspeed og andre tdc mailadresser fx mail.dk knyttet til jeres nuværende abonnement vil ikke fungere hvis i opsiger jeres nuværende bredbåndsabonnement. Det er jo noget man skal have med i overvejelserne. Mange vælger en gmail/hotmail/yahoo for netop at undgå dette når/hvis man skal skifte. Historisk har flere af de større selskaber valgt at sløjfe deres maildomæner (dermed ikke sagt at tdc/yousee har planer om det), fx telenor.

 

Foreslår at grundejerforeningen dels omdeler nogle priseksempler med forskellige kombinationer

- Vi har i vores brev forsøgt at sammenligne priser (100mbit download), men da der er stor forskel på hastighedssammensætningen hos begge udbydere kan det være lidt svært.

 

 

Hvad betyder ”Kabellægninsarbejde i Grundejerforeningen”? Skal der lægges noget ved hver parcel og i givet fald, hvor og hvordan?

- Der skal graves ca 16km fiber ned imellem rækker og centraler. Fiberne er planlagt til at blivet trukket i den kabelbakke vi allerede har hvor vores COAX (kabel tv) kører igennem. Installationen kommer til at være lige ved siden af den nuværende fra Yousee

 

 

På Fibias bestillingsark, står der ”Vi gi’r dig WAOO”. I skriver at TV-pakken ikke kan måle sig prismæssigt med pakken fra yousee. Men fra WAOO får man TV-streaming pakke med i fiberpakke. Se: https://www.waoo.dk/tvstreaming, Ifølge sedlen vi har fået, er der kun tale om fiber og ingen TV-streaming, det lyder underligt?

- Det er noget uigennemskueligt om det kræver TV abb samtidig, men TV streaming koster ifølge normalpris 948 pr måned og en 300/300 pakke koster for os 249 hos Fibia/WAOO. Samtidig så har du mulighed for at streame din yousee alle steder. Prisen for TV delen Fibia også pris på, men det var 80-90 kr dyrere pr måned. Vi har således valgt at gå efter et rent internetprodukt.

 

 

Jeg går ud fra, at yousee sikkert vil ændre på de fordele vi har som Grundejerforening ang. TV-pakke, Mobileabonnementer osv.? Har i talt med dem, hvad det betyder for vores aftale med dem, hvis mindst 500 smutter fra aftalen? 

- Vi har kørt en helt åben proces overfor Yousee og de har endda fået mulighed for at give et modbud. Det er klart de er ikke glade for udsigten til at skulle miste 500 bredbåndskunder, men det har ingen tilknytning til vores TV aftale. Yousee leverer kun TV på en særaftale og bredbånd leveres på markedsvilkår med en mindre foreningsrabet (mener det er 15kr/md). De fordele der er ved at have alle produkter hos Yousee består således, hvis man ikke skifter.

 

 

Er dette er ikke noget der skal vedtages ved en generalforsamling?

- Bestyrelsen vurderer det ikke som nødvendigt, da det er helt 100% frivilligt om man ønsker det ene eller andet og der er ikke nogen økonomisk belastning for grundejerforeningen. Det eralene den enkelte grundejer der er tilmeldt, som også betaler. Det er klart ønsker grunejerforeningen efter en årrække at købe nettet af Fibia, så skal det naturligvis på en generalforsamling.

 

Kunne det ikke være en ide med et informationsmøde?

Informationsmøder har vi ikke så god erfaring med i Godthåbsparken. Ved de seneste skraldemøder dukkede der kun ca 10% op af grundejerne og det var obligatorisk og påvirkede os alle økonomisk, hvor dette med internet er rent frivilligt og uden økonomisk byrde for andre end tilmeldte. Af den årsag har vi valgt en anden tilgang med at opfordre dem, der synes tilbudet er super godt, til at tage fat i naboer og på den måde nå rundt. Vi holder samtidig nogle lidt mere "lokale" arrangementer ved kontoret på forskellige dage hvor man kan komme forbi og evt få hjælp. Det bliver der uddelt nærmere information om.